De impact van sociaal ondernemen: in gesprek met Stéphanie van SOS Services

Date: juli 29, 2024
Written by: Ruaa Elmelik
Category: Alle, Artikel

Onze teams zijn een afspiegeling van de samenleving, en daar profiteert iedereen van!

We spraken met Stéphanie Hiel, binnen SOS Services verantwoordelijk voor de projecten in de zorgsector, over de impact van sociaal ondernemen.

Onlangs behaalde SOS Services namelijk een bijzondere mijlpaal: we werden direct op de tweede trap van de PSO-ladder gecertificeerd. De Prestatieladder Sociaal Ondernemen erkent organisaties die socialer ondernemen en concrete stappen zet om prestaties op dit gebied te verbeteren. Sociaal ondernemen is een essentieel onderdeel van onze missie om maatschappelijk relevante diensten te bieden en zo echt een verschil te maken.

Stéphanie, waar richt jouw team zich op binnen SOS Services?

Onze missie is eigenlijk heel simpel: we willen de zorg ontzorgen, zodat die voor iedereen toegankelijk blijft. De druk op de zorg wordt steeds groter, en dat merkt iedereen. De vraag blijft toenemen, zeker bij spoedgevallen en epidemieën. Wij willen zorgen dat zorgprofessionals zich kunnen focussen op hun werk zonder overbelast te raken. Door die groep te ondersteunen en efficiënter te laten werken, hopen we dat patiënten altijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Daarmee zit je in de kern al op een echt sociaal relevant gebied, natuurlijk.

Hoe ziet sociaal ondernemen eruit in jouw projecten binnen de zorg?

Bij SOS Services richten we ons niet alleen op jonge starters, maar kijken we bewust breder. Herintreders zijn net zo welkom. We zijn bewust bezig met inclusiviteit en willen dat ons team een afspiegeling is van de maatschappij. Leeftijd of achtergrond maakt niet uit; of je nu 20 of 70 bent, iedereen is welkom. Een diverse mix binnen het team zorgt voor een bredere visie en andere inzichten. Dat is het mooie van een gevarieerd team. Jong talent brengt frisheid en energie, terwijl oudere medewerkers geduld, empathie en ervaring toevoegen. We hebben die mix echt nodig.

Hoe gaat dat er in de praktijk aan toe binnen jullie teams?

Heel cliché, maar we kijken niet naar mensen als nummers. Het gaat erom wie iemand is en waar we die persoon in zijn of haar kracht kunnen zetten. Uiteindelijk is het écht mensenwerk om vaak complexe hulpverlening te bieden. Het moet goed aansluiten bij wie iemand is als persoon. We benaderen dit niet zwart-wit, maar houden rekening met de wensen en behoeften van elke medewerker. Onze seatmanagers spelen hier ook een cruciale rol in.

Nu de PSO-certificering binnen is, staat er vast al een nieuwe stip op de horizon.

We hebben zeker nieuwe doelen voor ogen, zo zitten we ook echt in elkaar als organisatie! We willen blijven denken in kansen en dus ook verder kijken dan alleen de ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Ons doel is om talenten en behoeften op een innovatieve manier te matchen, zodat we echt een verschil kunnen maken voor zowel onze werknemers als onze opdrachtgevers. Zowel in de zorg als bij overheden en andere instanties waar we actief zijn.

Hoe zie je dat voor je in de praktijk?

Het is in feite precies waar SOS Services het sterkste in is: de uitdaging van een andere kant durven te bekijken. En de juiste mensen op de juiste plek zetten om zo knelpunten op te lossen. We houden dus volle focus op inclusiviteit en maatschappelijke betrokkenheid. Zo kunnen we kansen blijven creëren voor mensen die vaak over het hoofd worden gezien. En daar durven we best anders dan de rest in te zijn. Bij SOS Services geloven we dat we met innovatie en een beetje durf de meeste impact kunnen maken.

Related articles