Ziekenhuizen & zorgcentra

No shows in de zorg

Patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak: het is bij vrijwel alle Nederlandse poliklinieken een groot probleem. Landelijk resulteert gemiddeld zo’n 5% van alle afspraken bij poliklinieken namelijk in een no-show. Een percentage dat al jaren stug op hetzelfde pijl blijft staan, terwijl de werkdruk en onderbezetting in de zorg steeds verder toenemen. Daarnaast loopt ook de wachttijd voor de patiënt steeds meer op.

SOS Services helpt poliklinieken met het terugdringen van het aantal no-shows. Zo nemen we duurzaam een deel van de hoge druk op de zorg weg.

Bij een afspraak die niet doorgaat, ontstaan er op drie vlakken problemen:

Planning

De polikliniek verliest kostbare tijd in de planning, waardoor andere patiënten minder toegang hebben tot zorg en wachttijden toenemen;

Werkdruk

Het medisch personeel kan niet aan de slag op het moment van de afspraak en moet opnieuw ingepland worden voor de desbetreffende behandeling, wat bijdraagt aan de toenemende werkdruk;

De kosten voor de behandeling, die vooral bij specialistische of complexe zorg (zeer) hoog kunnen oplopen, moet de polikliniek incasseren. Dit resulteert in direct financieel verlies.

Grip op no-shows met onze oplossing

SOS Services helpt poliklinieken grip te krijgen op no-shows. Dat doen we met een multichannel klantcontactstrategie (chat, e-mail, telefonie), en combineren we met de slimme inzet van AI om zo te voorspellen welke klantgroepen een verhoogd risico hebben op no-shows. Uit recente case studies blijkt dat blijkt dat het procesmatig benaderen van patiënten resulteert in een lager percentage no-shows. Bij een pilot van het Erasmus MC leidde dit tot een aanzienlijke kostenbesparing. Deze oplossing is bij elke polikliniek mogelijk, maar lang niet altijd bereikbaar.

SOS Services neemt dit proces uit handen, zodat het medisch personeel weer kan focussen op de daadwerkelijke zorg in plaats van het administrative proces. Naast het patiëntcontact is ook de dossiervoering en afhandeling een belangrijk aspect van onze dienstverlening. Zo kunnen we bijvoorbeeld direct een nieuwe afspraak inplannen voor de patiënt bij de zorgverlener. Onze expertise in complexe hulpverlening én als flexibele schil in zowel de medische als publieke sector zorgt ervoor dat we naadloos kunnen aansluiten bij jullie behoeftes en werkwijzen.

Benieuwd naar onze aanpak? Download de whitepaper.

Over SOS International

Als een van de grootste onafhankelijke alarmcentrales van Nederland en prominent lid van het internationale IAG-netwerk, vormt SOS Services al 45 jaar de spil in effectieve hulpverlening.

Onze toewijding gaat 24/7 door. Met meer dan 200 deskundige hulpverleners behandelen we jaarlijks zo’n 400.000 hulpvragen. Onze focus ligt op het bieden van persoonlijke, empathische ondersteuning in uitdagende omstandigheden. Zo ook bij HAPs en triage.

Excellente hulpverlening is onze standaard, vooral in moeilijke situaties. Sinds onze integratie in de CED Group in 2016 hebben we onze diensten uitgebreid, van directe noodhulp tot hulp bij triage in de zorg, ten dienste van meer dan 90 opdrachtgevers.

SOS biedt dé helpende hand waar betrokkenheid, kwaliteit en effectieve hulpverlening centraal staan.

SOS biedt dé helpende hand waar betrokkenheid, kwaliteit en effectieve hulpverlening centraal staan.

©2024 SOS INTERNATIONAL- Ontwikkeld door Snazzy Digital Agency