Vragen over mobiliteitshulp

Hieronder vindt u de meest voorkomende vragen en antwoorden op uw mobiliteitshulp vragen.

Wanneer wordt mijn voertuig bij de garage in Nederland afgeleverd?

Vanuit het buitenland
De transportduur vanuit het buitenland bedraagt gemiddeld twee weken. In het zomerseizoen kan dit oplopen tot drie à vier weken vanwege de drukte. Uw voertuig wordt bij de door u opgegeven garage afgeleverd, en de garage zal u informeren zodra dit is gebeurd.

Binnen Nederland

  • Bevindt de gekozen garage zich binnen een straal van 25 km van de incidentlocatie? Dan wordt het voertuig direct afgeleverd.
  • Ligt de garage verder dan 25 km? Dan wordt het voertuig eerst veilig gesteld bij de berger en vervolgens binnen twee werkdagen naar de garage gebracht. Ook hier zal de garage u op de hoogte stellen van de aflevering.

Belangrijk: Indien uw voertuig beschadigd is aangekomen, kunt u een klacht indienen bij de transporteur. De contactgegevens van de transporteur zijn bij ons op te vragen via ons mailadres: mobility@sosinternational.nl

Hoelang duurt het voordat hulp ter plaatse is bij mijn voertuig?

Binnen Nederland

  • De berger dient binnen 60 minuten ter plaatse te zijn. In uitzonderlijke gevallen kan dit uitlopen.
  • Duurt het langer dan 90 minuten? Neem dan contact met het telefoonnummer  waarop u ons in eerste instantie heeft gecontacteerd.

In het buitenland

  • U ontvangt een SMS met de geschatte aankomsttijd van de berger.
  • De lokale partner alarmcentrale die we inzetten koppelt dit aan ons terug, waarna wij u informeren.

 

Kan ik de status van het transport van mijn auto volgen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om het transport van uw voertuig live te volgen. Wij adviseren u om de garage waar uw voertuig wordt afgeleverd te vragen om u te informeren zodra het voertuig is gearriveerd.

Kan ik contact opnemen met de transporteur voor updates?

Als uw voertuig na de aangegeven termijn nog niet is afgeleverd, kunt u contact met ons opnemen via mobility@sosinternational.nl

Heb ik recht op vervangend vervoer als mijn auto niet snel gerepareerd kan worden?

Dit hangt af van uw verzekering. Controleer uw polis om te zien of u hiervoor verzekerd bent.

  • Bij een doorlopende reisverzekering met automobilistenhulp of pechhulp heeft u recht op vervangend vervoer indien de reparatie langer dan drie werkdagen duurt.
  • De periode waarin u vervangend vervoer ontvangt, varieert per verzekering en ligt doorgaans tussen de 3 en 30 dagen.

Let op: In het buitenland is een creditcard verplicht om een vervangend voertuig te krijgen.

Hoe kom ik bij het vervangend vervoer?

  • Openbaar vervoer: De kosten worden volledig vergoed.
  • Taxi: Maximaal €100 vergoeding. Overleg vooraf met de alarmcentrale.
  • Het vervangend vervoer wordt niet naar u toegebracht; u dient het zelf op te halen.

Wat voor vervangend vervoer kan ik verwachten?

  • Wij proberen altijd een vergelijkbaar voertuig te regelen, maar dit is afhankelijk van beschikbaarheid en kosten.
  • Wintersportgebieden: voertuigen hebben standaard winterbanden.
  • Speciale verzoeken zoals trekhaak of dakrails zijn, afhankelijk van beschikbaarheid, alleen mogelijk indien vooraf aangevraagd.
  • In het buitenland is een creditcard verplicht voor het huren van een voertuig.

Mag ik ook naar huis vliegen?

Ja, mits uw verzekering dit dekt. Dit dient vooraf met ons te worden overlegd

Heb ik recht op hotelovernachtingen? Hoeveel dagen en welk bedrag?

Dit verschilt per verzekeraar. Meestal geldt:

  • €50 – €125 per nacht per verzekerde
  • 5 – 25 nachten

Controleer uw polisvoorwaarden voor de exacte dekking.

Wie betaalt de diagnose- en reparatiekosten van mijn voertuig?

  • Diagnose- en reparatiekosten zijn altijd voor eigen rekening.
  • U dient deze zelf te betalen en achteraf te declareren bij uw verzekering, afhankelijk van uw dekking.
  • Heeft u vragen over de betaalwijze (creditcard of contant), de openingstijden en het adres? Dan kunt u deze informatie het beste rechtstreeks bij de garage opvragen. Vaak wordt zowel contant als met creditcard betaald. De gegevens, openingstijden en het adres zijn meestal online te vinden, bijvoorbeeld via Google. Indien u de gegevens niet kunt vinden, kunt u contact met ons opnemen.

Hoe kan ik gemaakte kosten in het buitenland declareren?

  • Zorg altijd voor een factuur van de gemaakte kosten (hotel, taxi, etc.).
  • Declareer deze via de website van uw verzekeraar.
  • Kosten voor eten en boodschappen worden niet vergoed.

Worden de sleep- en transportkosten rechtstreeks met mijn verzekering geregeld?

Ja, deze kosten worden doorgaans rechtstreeks met uw verzekering afgehandeld.

Waar kan ik informatie over de diagnose van mijn voertuig vinden?

  • U kunt de diagnose direct opvragen bij de garage.
  • Als u de taal niet spreekt, kunnen wij dit voor u doen. Neem in dat geval contact met ons op.

Wie bepaalt of mijn auto gerepareerd wordt of naar Nederland teruggebracht moet worden?

Indien de garage de auto niet binnen 2 tot 4 werkdagen kan repareren, kunt u ervoor kiezen om uw voertuig naar Nederland te laten transporteren.

Kan ik zelf een andere garage in het buitenland kiezen voor de reparatie? Ja, mits de garage zich niet te ver van de incidentlocatie bevindt. Bij schade: Let op de polisvoorwaarden i.v.m. eventuele eigen risico.

Kan ik mijn voertuig ook in Nederland laten maken?

Ja, indien:

  • De garage de auto niet binnen de afgesproken tijd kan repareren.
  • De reparatiekosten in het buitenland erg hoog zijn.
  • De kosten van het transport niet hoger zijn de economische waarde van het voertuig

In deze gevallen kan het voertuig naar Nederland worden getransporteerd.

Mijn auto is total loss verklaard in het buitenland. Wat zijn mijn opties?

U heeft twee opties:

  • Uw voertuig in het buitenland laten vernietigen (bij WA-verzekering).
  • Uw voertuig terug naar Nederland laten transporteren (bij BC of VC-dekking, in overleg met ons).