Omgevingswet:
een andere aanpak
De introductie van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is, na de invoering van onze grondwet in 1814, de grootste stelselwijziging in ons land. Het vervangen van 26 wetten en tientallen maatregelen van bestuur tot één nieuwe wet is een grote operatie, waar al jaren hard aan gewerkt is.
De ervaring met de nieuwe Omgevingswet bij gemeenten lopen erg uiteen: van zeer positief tot een bron van verwarring, vertraging en extra werkdruk. Het is nog niet te overzien wat de impact van de nieuwe Omgevingswet op de lange termijn zal zijn. Dit weten we zeker: de afgelopen jaren zijn er bij instanties knelpunten ontstaan in de VTH-processen (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) door een grote werkvoorraad in relatie tot de beschikbare capaciteit aan gekwalificeerd personeel. Dit kwam vooral door een gebrek aan dit gekwalificeerde personeel.
Het toenemend aantal WOO-verzoeken (Wet Open Overheid) legde een groter beslag op de betrokken vergunningverleners, ambtenaren, inhoudelijke experts en juridisch medewerkers. Met als gevolg het regelmatig niet halen van de wettelijke deadlines. Deze trend zien we ook nu weer ontstaan bij gemeenten.
Gemeenten zijn druk met aanvragen vanuit het Omgevingsloket. De achterstand en de vele vragen van burgers over hun aanvraag leiden tot extra werkdruk en vertraging over de hele keten. Dit belemmert de participatie én het serviceniveau. In een ideale situatie kan de initiatiefnemer zelf het Omgevingsloket raadplegen en zonder hulp aan de slag met een project of vraag.
De technische complexiteit van het systeem, onduidelijke vraagstelling gecombineerd met achterstanden met nieuwe toepasbare regels en het ontbreken van een informatieve workflow, staat dit echter in de weg. Zo zijn niet alleen burgers zoekende in het Omgevingsloket, maar zijn ook gemeenten op zoek naar de juiste aanpak.
Nu de verantwoordelijkheden van de Omgevingswet vanuit projectorganisaties naar de lijn zijn overgeheveld, zien we op verschillende plaatsen opstoppingen ontstaan. Vanwege een gebrek aan capaciteit en kennis bij gemeenten om nieuwe toepasbare regels in het DSO toe te voegen en het gebrek aan kennis bij iniatiefnemers, neemt de druk toe.
Het effect? Veel vragen van initiatiefnemers blijven onbeantwoord, wat resulteert in een toename van het klantcontact bij gemeenten. Zowel de eerstelijns klantcontactmedewerkers als tweedelijnsexperts ervaren hierdoor verhoogde werkdruk.
Met de invoering van de Omgevingswet dreigen deze uitdagingen alleen maar groter te worden. De complexiteit van de wet vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een flexibele inzet van gekwalificeerd personeel. Zonder adequate maatregelen riskeren we niet alleen een verdere toename van de werkdruk, maar ook een afname in de kwaliteit van dienstverlening.
De gemeenten, omgevingsdiensten en waterschappen staan voor een uitdagende situatie. Van de vakinhoudelijke wijzigingen in processen en regels tot het blijven borgen van personeelscapaciteit, afhandeltijden en serviceniveaus. De complexe aard van dit vraagstuk vergt dan ook een specialistische en multidisciplinaire aanpak.
SOS Services biedt deze uitdaging het hoofd met het Omgevingswet VerwerkingsTeam (OVT). Dit team combineert de expertise van SOS International in crisismanagement en hulpverlening met de ervaring van onze kennispartners in het fysieke domein en consultancy in de publieke sector. Het OVT biedt een hybride oplossing die bestaat uit:
Deze aanpak zorgt voor verlichting van de werkdruk bij de experts doordat het OVT initiatiefnemers te woord staat, administratieve en inhoudelijk minder complexe vragen oppakt en voor de dossiervorming en deadlinebewaking zorgt.
SOS Services biedt gemeenten ondersteuning bij de uitvoering van de Omgevingswet. Onze technische experts helpt bij het aanvullen van de regels in het Omgevingsloket, waardoor de werkdruk bij regelanalisten en contactafdelingen verlicht wordt.
Daarnaast bieden wij een opleiding tot Junior Regelanalist aan. Deze opleiding is bedoeld om zowel onze eigen hulpverleners als gemeentepersoneel op te leiden, zodat zij intern het Omgevingsloket juist kunnen aanvullen. Hiermee bieden wij niet alleen directe technische ondersteuning, maar zorgen we ook voor duurzame kennis en expertise binnen de gemeentelijke organisatie. Zo komen we bij elke gemeente tot een oplossing die past, van kennis tot capaciteit!
Als een van de grootste onafhankelijke alarmcentrales van Nederland en prominent lid van het internationale IAG-netwerk, vormt SOS Servcies al 45 jaar de spil in effectieve hulpverlening.
Onze toewijding gaat 24/7 door. Met meer dan 200 deskundige hulpverleners behandelen we jaarlijks zo’n 400.000 hulpvragen.
Sinds onze integratie in de CED Group in 2016 hebben we onze diensten uitgebreid, van directe noodhulp tot kwalitatief hoogstaande hulpverlening bij overheden en zorginstanties, ten dienste van meer dan 90 opdrachtgevers. Onze expertise heeft het verschil gemaakt bij diverse partijen in de publieke sector en de zorg. Door als flexibele schil in te springen waar knelpunten ontstaan, helpen wij op innovatieve wijze snelheid, bereikbaarheid en efficiëntie te bewaren. Onze unieke aanpak verlicht de werkdruk bij de vakexperts en brengt zo weer vaart in vastlopende processen.
Rietbaan 40-42
2908 LP Capelle aan den IJssel
Netherlands
+31 (0)20-6515151
Een wereld aan hulp.
Altijd en overal.
©2024 SOS INTERNATIONAL – ONTWIKKELD DOOR SNAZZY DIGITAL AGENCY