24/7 capaciteitsondersteuning voor de zorg en publieke sector
Wij zijn 24 uur per dag. 7 dagen per week bereikbaar om uw klanten te helpen in onvoorziene situaties. Wij zorgen voor de juiste hulp op het juiste moment, waar ook ter wereld.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw reis moet afbreken en terug moet naar Nederland. Bijvoorbeeld omdat u vanwege ziekte of overlijden van een familielid terug naar huis wil. U kunt ook zelf om medische redenen terug moeten, bijvoorbeeld voor behandeling in Nederland of omdat u niet meer zelfstandig kunt reizen. In beide gevallen kan SOS International u helpen, als dit in de polisvoorwaarden van uw verzekering is opgenomen. Hieronder vindt u de meest voorkomende vragen en antwoorden.
Ik moet dringend terug naar huis, kan dat?
Moet u vanwege familieomstandigheden of een andere dringende reden terug naar huis? Neem dan direct contact op met SOS International. Wij bekijken samen de mogelijkheden binnen uw reisverzekering. Om u snel te helpen, hebben wij de volgende gegevens nodig:
Ga ik rechtstreeks naar huis?
In de meeste gevallen kunt u in Nederland direct naar huis. Kunt u niet zelfstandig reizen (bijvoorbeeld door een gebroken been) of zijn er aanpassingen nodig in uw thuissituatie? Wij denken met u mee over de beste terugreisopties. Afhankelijk van uw dekking regelt SOS International het volgende:
Hoe werkt repatriëring bij ziekte?
Als u in het buitenland medische zorg heeft ontvangen en niet zelfstandig kunt terugreizen, regelt SOS International, afhankelijk van uw dekking, uw repatriëring/terugkeer naar huis. Ons medisch team beoordeelt uw medisch rapport, dat door uw behandelend arts is opgesteld. Vervolgens bepaalt ons medisch team of u veilig naar Nederland kunt reizen en of een ziekenhuisopname in Nederland nodig is. Wij organiseren uw terugkeer en zorgen voor passend vervoer.
Wat is een ‘Fit to Fly’-verklaring?
Als u na een medische behandeling in het buitenland per vliegtuig terugkeert, kan een luchtvaartmaatschappij een ‘Fit to Fly’-verklaring verplicht stellen. Deze verklaring bevestigt dat u veilig kunt vliegen en wordt verstrekt door uw behandelend arts. Dit is vooral belangrijk als u zichtbaar letsel heeft of assistentie nodig heeft tijdens de vlucht.
Wie regelt mijn vliegtickets?
SOS International heeft een eigen 24/7 reisbureau dat vliegtickets zoekt binnen de dekking van uw polisvoorwaarden. Zodra alles is geregeld, ontvangt u uw reisgegevens en een reserveringsnummer. Hiermee kunt u probleemloos inchecken op de luchthaven.
Kan ik zelf mijn vliegtickets boeken?
Ja, dat kan. Neem echter eerst contact op met SOS International. Wij kunnen namens uw verzekeraar aangeven tot welk bedrag u de tickets mag boeken, zodat u later geen onverwachte kosten heeft bij het declareren.
Hoe kom ik thuis vanaf Schiphol?
Als uw reisverzekering het toestaat, kunt u mogelijk de kosten van openbaar vervoer vergoed krijgen. Soms kan SOS International ook een taxi regelen. In dat geval meldt u zich bij de STA-balie in aankomsthal 4 op Schiphol, waar een taxichauffeur u ophaalt. De kosten zijn dan al betaald. Controleer vooraf of uw polis deze dekking biedt.
Wat als ik in Nederland een verdere medische behandeling nodig heb?
Wanneer u om medische redenen naar Nederland terugkeert voor verdere behandeling in een ziekenhuis of andere zorginstelling, noemen we dit ‘repatriëring naar heropname’. SOS International beoordeelt uw medische situatie en regelt, indien gedekt door uw polis, een bed in een Nederlands ziekenhuis of zorginstelling. Houd er rekening mee dat dit enkele dagen kan duren, afhankelijk van de beschikbaarheid.
In welk ziekenhuis kom ik en waarom moet ik soms wachten?
We nemen contact op met het ziekenhuis in de buurt van uw woonplaats dat u de behandeling kan geven die past bij uw medische situatie. Een opname in een eenpersoons isolatiekamer is nodig, waardoor het soms even duurt voordat er een kamer beschikbaar is. We kunnen hiervoor niet zomaar aankloppen bij een ander ziekenhuis, omdat ziekenhuizen alleen patiënten opnemen waarvan de woonplaats binnen de regio valt waar het ziekenhuis is gevestigd. De beschikbaarheid van ‘beschikbare bedden’ in een eenpersoonskamer in Nederland is dus de reden dat u soms wat langer op uw repatriëring moet wachten.
Waarom moet ik bij heropname in een Nederlandse zorginstelling in isolatie?
In veel buitenlandse ziekenhuizen komt de MRSA-bacterie voor, ook wel de ‘ziekenhuisbacterie’ genoemd. Omdat deze bacterie in Nederland nauwelijks voorkomt, wordt u bij opname in een Nederlands ziekenhuis eerst getest. De uitslag is meestal binnen 24 tot 48 uur bekend. Tot die tijd wordt u uit voorzorg in isolatie op een eenpersoonskamer behandeld. In sommige gevallen kan isolatie langer duren, afhankelijk van ziekenhuiscapaciteit en medische richtlijnen.
Rietbaan 40-42
2908 LP Capelle aan den IJssel
Netherlands
+31 (0)20-6515151
Een wereld aan hulp.
Altijd en overal.
©2025 SOS INTERNATIONAL – ONTWIKKELD DOOR SNAZZY DIGITAL AGENCY