24/7 capaciteitsondersteuning voor de zorg en publieke sector
Wij zijn 24 uur per dag. 7 dagen per week bereikbaar om uw klanten te helpen in onvoorziene situaties. Wij zorgen voor de juiste hulp op het juiste moment, waar ook ter wereld.
Bij ziekte of ongeval in het buitenland is het belangrijk dat u de juiste zorg krijgt. Of u nu kiest voor een huisarts vanwege klein letsel, of voor een gespecialiseerd ziekenhuis bij ernstige klachten. De hulpverleners van SOS International denken met u mee. Na uw melding bij de alarmcentrale bekijken we of u de goede zorg krijgt, hoe u hiervoor verzekerd bent en hoe u straks na uw behandeling terug naar Nederland kunt. Wij zijn bij u, in het hele proces, en begeleiden u waar nodig. De polisvoorwaarden van uw verzekering zijn hiervoor onze richtlijn. Hieronder vindt u de meest voorkomende vragen en antwoorden.
Medische zorg kan per land verschillen. Buiten West-Europa is er vaak minder verpleegkundige ondersteuning en zijn de hygiëne en bezoekregels soms anders. Bij SOS International werken we samen met ziekenhuizen. We zijn onderdeel van een wereldwijd alarmcentrale netwerk (International Assistance Group), zo zorgen we voor de beste zorg voor u.
Hoe weet ik of de zorg goed genoeg is?
Ons medisch team beoordeelt of een ziekenhuis aan de juiste zorgstandaarden voldoet. Is de zorg van onvoldoende kwaliteit of is de voorgestelde behandeling niet volgens de Nederlandse zorgstandaarden? Dan zoeken we een alternatieve ziekenhuis in de buurt.
Wat als ik de taal niet spreek?
Wij mogen niet als tolk optreden. U kunt een vertaalapp gebruiken of hulp vragen aan uw reisgezelschap. Sommige ziekenhuizen beschikken over een tolk, maar een basiskennis van de lokale taal kan bovendien handig zijn.
Waarom wordt er onderscheid gemaakt?
Ons medisch team beoordeelt of een behandeling in het buitenland spoedeisend is of kan wachten tot u terug bent in Nederland. Dit onderscheid is belangrijk voor uw verzekering, omdat niet alle zorg in het buitenland wordt vergoed.
Wat is spoedeisende zorg?
Spoedeisende zorg is medische hulp die niet kan wachten, zoals bij een ernstige botbreuk of bloedvergiftiging. Directe behandeling is nodig om verdere schade te voorkomen.
Wordt spoedeisende zorg vergoed?
Ja, zorgverzekeraars vergoeden spoedeisende zorg in het buitenland, meestal tot het bedrag dat de behandeling in Nederland zou kosten. U zou misschien anders verwachten, maar de zorgkosten in Nederland zijn vaak lager dan in andere landen. Omdat de kosten in sommige landen hoger kunnen zijn, is het verstandig om vóór uw reis uw dekking te controleren en eventueel een aanvullende verzekering af te sluiten.
Wat is niet-spoedeisende zorg?
Niet-spoedeisende zorg, of planbare zorg, is medische hulp die uitgesteld kan worden (zoals een MRI-scan voor een knieblessure). Uitstel veroorzaakt mogelijk ongemak, maar geen directe schade.
Wordt niet-spoedeisende zorg vergoed?
Dit hangt af van uw zorgverzekering. Informeer vooraf bij uw verzekeraar.
Om u zo goed mogelijk te helpen, heeft ons medisch team uw medische informatie nodig, zowel over uw huidige situatie als uw voorgeschiedenis. Op basis van deze gegevens kunnen wij, samen met het medische team ter plaatse, de beste zorg regelen en bepalen hoe u terug naar Nederland kunt reizen.
U moet uw behandelaar in het buitenland toestemming geven om uw medische gegevens te delen. Na uw behandeling hebben wij een medisch rapport nodig van het ziekenhuis of de arts die u heeft behandeld. U kunt dit rapport per e-mail opsturen onder vermelding van uw dossiernummer naar: ma@sosinternational.nl
Bij SOS International hanteren wij de hoogste normen op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming. Wij zijn ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd, wat betekent dat uw medische gegevens zorgvuldig en volgens strikte veiligheidsnormen worden verwerkt en bewaard.
Rietbaan 40-42
2908 LP Capelle aan den IJssel
Netherlands
+31 (0)20-6515151
Een wereld aan hulp.
Altijd en overal.
©2025 SOS INTERNATIONAL – ONTWIKKELD DOOR SNAZZY DIGITAL AGENCY