24/7 capaciteitsondersteuning voor de zorg en publieke sector
Wij zijn 24 uur per dag. 7 dagen per week bereikbaar om uw klanten te helpen in onvoorziene situaties. Wij zorgen voor de juiste hulp op het juiste moment, waar ook ter wereld.
Nadat we u zo goed mogelijk hebben geholpen met uw medische zorgen, volgt uiteindelijk nog de financiële afhandeling van de gemaakte zorgkosten. Hierin heeft SOS International maar een kleine rol. Dit verloopt namelijk grotendeels via uw zorgpas of uw (zorg)verzekeraars. We leggen graag uit hoe het werkt, welke partijen hierbij betrokken zijn, waar u op moet letten en wat u kunt doen om de financiële afhandeling zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hieronder vindt u de meest voorkomende vragen en antwoorden.
Ik heb medische kosten gemaakt, wat nu?
Als u tijdens uw reis medische kosten maakt, neem dan direct contact op met SOS International. In de meeste gevallen kan SOS International, afhankelijk van uw polisvoorwaarden en het ziekenhuis of de zorginstelling, deze kosten namens uw verzekeraar betalen. De kosten worden vervolgens door uw verzekeraar afgehandeld of (gedeeltelijk) aan u doorberekend, bijvoorbeeld bij een eigen risico.
Waar vind ik meer informatie over vergoedingen?
Vergoedingen en polisvoorwaarden kunnen complex zijn. Voor specifieke vragen over uw dekking, kostenvergoeding en eigen risico kunt u het beste contact opnemen met:
Zij kunnen u het meest nauwkeurig informeren over uw verzekeringsdekking en de mogelijkheden.
Kan ik zorgkosten betalen met mijn zorgpas?
Als de achterkant van uw zorgpas blauw is, bevat deze de European Health Insurance Card (EHIC). Deze pas is geldig in alle EU-landen, evenals in IJsland, Noorwegen en Liechtenstein. De EHIC is echter alleen bruikbaar in openbare (overheids)ziekenhuizen. Laat uw pas zien en zorg ervoor dat er een kopie wordt gemaakt van uw identiteitskaart of paspoort bij behandeling. De zorgkosten worden dan rechtstreeks met uw zorgverzekeraar verrekend. Een eventueel eigen risico wordt later met u afgerekend.
Waar geldt de EHIC-pas niet?
Voor een overzicht van landen waar de EHIC wél en niet geldt, kijk op www.zorgwijzer.nl.
Hoe maak ik onderscheid tussen openbare (overheids)ziekenhuizen en privéziekenhuizen/ privéklinieken?
Om zeker te weten of een ziekenhuis privé of openbaar is, kun je dit het beste altijd vooraf navragen bij de receptie of controleren op hun officiële website. Dit helpt onverwacht hoge kosten te voorkomen.
Hoe betaal ik zorgkosten zonder EHIC-pas?
Heeft u geen EHIC-pas, of is deze niet geldig in het ziekenhuis waar u bent behandeld? Neem dan direct contact op met SOS International. In sommige gevallen kan SOS International de kosten namens uw verzekeraar betalen. De kosten worden later door uw verzekeraar verwerkt of (gedeeltelijk) aan u doorberekend, bijvoorbeeld bij een eigen risico.
Ik heb mijn medische kosten zelf betaald, wat nu?
Als u de medische kosten zelf heeft voorgeschoten, kunt u deze direct declareren bij uw zorgverzekeraar. SOS International speelt hier geen rol meer in. Voor uw declaratie is een gespecificeerde rekening noodzakelijk. Een pinbon is dus niet voldoende. U kunt uw declaratie meestal indienen via:
Let op: er kunnen voorwaarden gelden voor vergoeding. Controleer uw polis of neem contact op met uw verzekeraar.
U kunt de medische kosten in het buitenland bij twee partijen declareren:
Om onverwachte kosten te voorkomen, is het verstandig om vóór vertrek zowel uw zorg- als reisverzekering te controleren.
Zorgverzekering of reisverzekering, wie betaalt wat?
Heeft u zowel een zorg- als een reisverzekering? Dan kunnen beide verzekeringen medische kosten dekken. Dit betekent dat verzekeraars onderling de afhandeling regelen, zodat u hier geen extra zorgen over heeft.
Rietbaan 40-42
2908 LP Capelle aan den IJssel
Netherlands
+31 (0)20-6515151
Een wereld aan hulp.
Altijd en overal.
©2025 SOS INTERNATIONAL – ONTWIKKELD DOOR SNAZZY DIGITAL AGENCY